Na co si dát pozor, aby cvičení nebylo mučení

Sotva popadáš dech, bolí tě záda nebo máš pocit, že ti cvičení bere víc než dává? Každý trénink by nás měl do určité míry potrápit ve smyslu překonávání své komfortní zóny. Díky tomu se totiž můžeme zlepšovat. I přesto bychom si ale měli cvičení užívat a možná právě ty děláš jednu nebo více z těchto chyb, které ho znepříjemňují úplně zbytečně.

Jaké to jsou?

  1. Špatné provedení cviků

Technika je prostě základ. Není to jen klišé – je to základní předpoklad správného zapojení svalů a výsledné efektivity cvičení. Zároveň správnou technikou chráníme zdraví svých zad, kloubů, šlach apod.

2. Bereš si příliš velkou váhu

Spousta cvičenců upřednostňuje ego před zdravím a reálným přínosem tréninku, nebo je v tom prostě jen nezkušenost. Ať je to jak chce, zátěž, která je nad naším maximem je vždy na úkor správné techniky, a nesprávná technika nás vrací k přechozímu bodu. Nemusí se projevit hned, ale při dlouhodobém cvičení s těžkými váhami při špatné technice dříve či později zdravotní problémy přijdou. Nejde jen o bolesti zad či kloubů, ale poměrně časté jsou také natržené svaly, vazy či šlachy. Vybírej pouze takovou váhu, která ti dovolí cvičit správně a navyšuj ji postupně.

3. Málo a špatně spíš

Spánek je pořád dost podceňovaným faktorem. Někdo ho dokonce považuje za ztrátu času. Pokud ale chceš žít aktivním životním stylem, spánek je klíčový. Jít s naspanými 3 hodinami na trénink je většinou záruka kvalitního mučení. Hned se zadýcháš, svaly bolí, protože se nestihly zregenerovat. A nejde jen o délku, ale i jeho kvalitu. Před spaním ideálně nekoukej do telefonu, počítače ani mobilu, poslední jídlo si dej nejpozději 2 hodiny před ním. Snaž si na spánek vyhradit alespoň 7 hodin denně.

4. Špatně jíš

K snídani kobliha, k obědu fast food, do večera nic a ve 22:00 vyluxuješ celou ledničku. Tak takhle teda ne!

5. Jíš dobře, ale málo

Snažíš se jíst zdravě, ale neznáš svoji kalorickou potřebu. Snadno se pak stane, že jíš míň než tvoje tělo potřebuje a zbytečně ti pak chybí energie do cvičení, což ho samozřejmě opět značně ztěžuje a znepříjemňuje. Nehledě na riziko ztráty svalové hmoty, ze které „podvyživený“ organismus čerpá.

6. Dáš si v den tréninku nebo den před ním těžké jídlo

Můžeš jíst zdravě, můžeš mít dokonce i správně nastavenou kalorickou potřebu. Různé potraviny ale trávíme různě dlouho. Např. takové vepřové maso se pohybuje kolem 5 hodin. Čím déle trávíme, tím víc energie nás to stojí. Snaž se eliminovat smažená a příliš tučná jídla.

7. Máš příliš velkou psychickou zátěž

Starosti, moc práce, osobní či zdravotní problémy. Určitá míra stresu je pro organismus výhodná. Učíme se na stresové situace adaptovat a lépe je zvládat. Důležité je ale rozeznat, kdy už jsme zdravou míru překročili. Psychosomatika hraje v tréninku obrovskou roli a špatná psychika se dříve či později projeví i fyzicky. Pokud tě ani trénink nedokáže od stresorů odreagovat, určitě se nejprve zaměř čistě na srovnání psychiky.

Vždy pamatuj, že pokud chceš výsledky, cvičení pro tebe musí být alespoň trochu obtížné. Neboj se do toho pořádně opřít a jestli nějaké z těchto chyb děláš, pokus se s nimi pracovat 🙂

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů