Ovoce a hubnutí: Strašák, nebo pomocník?

Ovoce při hubnutí je ožehavé téma, které nabízí různé názory, závěry, mnohdy mýty. Řekněte sami, víte vlastně, jestli se po něm opravdu tloustne, jestli ho jíst dopoledne/odpoledne, případně kolik a jaké? Nebo raději vůbec? Někde se dokonce můžeme dočíst, že je pro štíhlou linii stejně špatné, jako třeba čokoládová tyčinka. Ovoci se ale nedají upřít blahodárné účinky na naše zdraví a důležitý obsah vlákniny, vitamínů a minerálů. Kde je tedy pravda?

Ovoce je rozhodně věc, která do jakéhokoli jídelníčku patří! Budeme se tedy bavit spíše o tom, jak s ním zacházet. S cukry v něm obsaženými je to trochu jinak, než s těmi ve sladkostech. Ovoce je sice cukr, ale logicky už jen proto, že se v něm vyskytuje přirozeně a hlavně je tvořeno primárně vodou, je nesmysl srovnávat ho s „umělými“ sladkostmi. Obsah vody se pohybuje mezi 70-90%. S obsahem vody samozřejmě souvisí i obsah cukru, který se liší v závislosti na konkrétním druhu.

Tloustne se po ovoci?

Neexistuje potravina, po které by se vyloženě tloustlo. Samozřejmě ale, že pokud se jím ládujeme od rána do večera a kalorie neřešíme, můžeme přibírat. Vždy záleží na množství, frekvenci, celkové skladbě jídelníčku a kalorickém příjmu. Pokud si ale hlídáme váhu nebo vyloženě hubneme, určitě je vhodné ovoce započítat do denního příjmu, abychom zachovali kalorický deficit. Mezi ovoce s nejnižším obsahem cukru patří jahody, meloun, broskev nebo pomeranč.

Kolik ovoce bychom za den měli spořádat?

Společnost pro výživu doporučuje denně spořádat 600 gramů ovoce a zeleniny, přičemž ovoce by mělo tvořit třetinu a zelenina zbylé dvě třetiny. Na ovoce to tedy dělá cca 200 g denně. Toto doporučené množství vychází především ze zdravotních benefitů ovoce.

Pozor na koncentráty, džusy a šťávy

Myslíte si, že tekutá forma ovoce ve formě ovocných šťáv, džusů a koncentrátů vyjde nastejno, jako čerstvé ovoce? Když pomineme, že často obsahují přidaný cukr, tak i ty 100% se převedením na tekutou formu stávají koncentrovaným zdrojem cukrů a energie. Jakto? Představte si, kolik se do 100% džusu musí použít kusů ovoce na vytvoření pouhého půl litru tekutiny. Je to množství, které bychom ve formě celého ovoce na posezení a možná ani během celého dne nesnědli. Tím pádem do sebe dostaneme klidně až 5x více kalorií a cukrů, než kdybychom si dali ovoce v „pevné“ formě, které nás lépe zasytí. Rozhodně neříkáme, že ovocné šťávy jsou špatné, pouze bychom si měli tento fakt uvědomit, především když se stravujeme intuitivně a kalorie neřešíme, případně s nimi opět počítat v celkovém denním příjmu. Jinak po nich můžeme tloustnout celkem snadno.

Ovoce jen dopoledne?

Tohle tvrzení je stejné, jako že bychom neměli jíst po 18. hodině. Opět, pokud se držíme kalorickému příjmu (deficitu při hubnutí), je úplně jedno, kdy si daný kus ovoce dáme. Že po něm odpoledne, nebo nedej bože večer více tloustneme, je mýtus. Z jiného úhlu pohledu na tom ale něco je. Metabolismus většiny lidí je totiž dopoledne rychlejší, než odpoledne nebo večer. Jinými slovy dopoledne jsme produktivnější, odpoledne spíše v útlumu. Ovoce v dopoledních hodinách tedy může být výhodné hlavně z hlediska doplnění a čerpání energie. Souvisí to s chromatotypem, o kterém už jsme psali TADY.

Co z toho závěrem vyplývá? Ovoce se rozhodně bát nemusíme, naopak. Každý den bychom pro zachování zdraví měli splnit 200 gramové minimum. Alfou a omegou hubnutí je vždy kalorický deficit, pokud ale kalorie nepočítáme, po pravidelném přísunu velkého množství ovoce samozřejmě přibrat můžeme, stejně jako po přemíře jiných sacharidů. Na pozoru buďme před ovocnými tekutinami, hlavně těmi kupovanými. Domácí smoothie ředěné např. vodou, do kterého víme co a kolik jsme dali, je samozřejmě jiná situace, ale vždy platí, že v čerstvé ovoce v pevné formě nás mnohem lépe zasytí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů