pink panther

Zapili jsme 2. narozeniny. Jak se alkohol podepsal na tvém fitness režimu?

Před týdnem jsme oslavili 2 roky a to je potřeba náležitě zapít. Někdo pil víc, někdo míň, ale jako správní sportovci jsme to všichni zvládli, zvracel prý jen Adam 🙂 V souvislosti s naší oslavou se nabízí otázka, jak je to vlastně s tím alkoholem, když chci formu. Opravdu se nic nestane, když si dám „jedno“? Stejně tak se nabízí odpověď, že když nevadí malý hřích v jídle, nic mi neudělá ani lehká odchylka v pitném režimu. Není to ale úplně pravda.

Samozřejmě záleží na frekvenci a rozsahu těchto malých odchylek. Pomineme-li energetickou náročnost alkoholu, na rozdíl od jídla má bohužel na naše tělo i další vedlejší účinky, které skutečně mohou hubnutí (i zdraví) značně narušit. U mužů například může způsobit úbytek testosteronu, který souvisí s růstem svalové tkáně a je jedním z hormonů, který se podílí na využívání tuku jako zdroje energie, tedy jeho spalování.  Takže pokud se trápíš myšlenkou, proč se ručička na váze zastavila, přestože se stravovacího i tréninkového plánu držíš zuby nehty, nejspíš jsme ti odpověděli.

Alkohol, který často symbolizuje a doprovází setkání s přáteli, případně relax, odpočinek, chvilku pro sebe, dokáže ze svého života zcela vyškrtnout málokdo. Jsi ochotný sedřít ze sebe kůži na tréninku, ale večerní drink si už neodpustíš s tím, že se nemůže nic stát, když tak tvrdě dřeš. Ale špatná zpráva je, že i jedna sklenička většinou pohřbí tvoje celodenní snahy. A jedna nevinná víkendová party pak klidně i celotýdenní. Pro představu si v tabulce níže přečti, kolik energie v sobě jaký drink skrývá a jakému jídlu se rovná, možná tě to zaskočí.

 

Kolik kalorií piješ a čemu se tvůj drink rovní v jídle?

Zdroj: Aktin.cz

 

Když přehlédneme kalorie a hladinu testosteronu, dalším problém nastává s účinkem na naše chutě a zábrany. Většinou při požití alkoholu povolíme uzdu i konzumaci chipsů, tyčinek, pražených oříšků, chlebíčků, z „vegetariánů“ a „veganů“ se rázem stávají krvelační masožravci. Říkáš si, že to zítra napravíš, jenže další nežádoucí účinky přichází právě den poté, kdy alkohol (kocovina) způsobuje, že máme jiné chutě než za normálního režimu a opět máš tendenci „prasit“. Salát do sebe prostě nedostaneš a to je dalších x kalorií navíc.

Další věc, která tě určitě napadne je, že to druhý den vycvičíš. Jenže alkohol zvyšuje tělesnou teplotu, stejně tak jako fyzická aktivita, která pak v této kombinaci může způsobit přehřátí organismu. Kromě toho samotné zpracování alkoholu je pro tělo obrovsky náročnou činností. Spojená je s ním i dehydratace, která hubnutí také brání. Jak jistě víš, odbourávání alkoholu je úkolem především jater, která mají mimo jiné na starost i odbourávání tuků, které je ovšem za oxidací alkoholu až druhé v pořadí. Tím pádem se hubnutí značně zpomaluje, ne-li zastavuje.

Základní fakta o hubnutí a alkoholu:

  • Alkohol obsahuje vysoké množství prázdných kalorií, tzn. má vysokou energetickou hodnotu, ale žádné živiny
  • 1 gram alkoholu obsahuje 7 kcal
  • Přijatá energie z alkoholu se většinou ukládá ve formě tuků
  • Negativně narušuje stravovací i tréninkový režim
  • Potlačuje odbourávání tuků v játrech, tedy i hubnutí
  • Narušuje zpracování živin v játrech, hlavně bílkovin, které se pak nemohou správně syntetizovat
  • Způsobuje dehydrataci, zvýšenou tělesnou teplotu, riziko přehřátí organismu při následné fyzické aktivitě
  • Může narušovat růst svalové tkáně
  • Změny v krevním tlaku, srdeční činnosti, odumírají nervové buňky
  • Zhoršuje vstřebávání vitamínů A, D, E, K, B1, B6 a dále zinku a železa
  • Nese zvýšené riziko vážných onemocnění především trávicího traktu (hrtanu, pankreatu, tlustého střeva,..), v horších případech cirhóza, selhání jater

A co pozitivní účinky?

Nejspíš jsme ti vzali poslední naděje, které jsi měl, tak ti jednu vrátíme. Když to bez skleničky nezvládneš a současně ti záleží na tvojí formě, drž se maximálně a jedině vína, a to v malém množství a ideálně v podobě vinného střiku. Na tvrdý alkohol zapomeňte úplně, o to víc v kombinaci se slazenými sycenými nápoji typu Morgan&Cola atd. Je pravda, že 2 dcl vína dokáží prokazatelně působit i příznivě. Ale! Ve striktním dietním režimu nemá alkohol opravdu co dělat, a zbytečně tě obírá o vydřené výsledky z tréninku a stravy. Ve fázi, kdy si váhu i formu jen udržuješ 1-2 skleničky týdně neuškodí. Všeho ale s mírou, není cheat day jako cheat day.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *