Proč jsou (jarní) detoxy nesmysl?

Všude samá reklama. Šťávy nebo čaje, které nás zbaví nahromaděných toxinů a ještě s nimi shodíme nějaké to kilo. Kdo by tomu odolal? Zní to lákavě, protože nemusíme hnout ani brvou, jen stačí pít „kouzelný lektvar“. Jarní detoxy se na nás hrnou ze všech stran a dávají nám pocit, že je nutně potřebujeme, že v sobě máme látky, kterých se musíme zbavit, abychom byli zdravější. Co je na tom nejhorší? Je to JEN reklama, která s realitou nemá nic společného, naopak může dost uškodit.

Bohužel reklamy, které v nás vyvolávají strach, nebo nabízí zdánlivě snadné řešení problémů jsou ty nejúčinnější. Píšeme o tom právě proto, že jim pořád spousta lidí věří a následuje je. Opravdu potřebujeme detoxikovat, a proč jsou tyto „diety“ nejen k ničemu, ale i nebezpečné?

Co si pod pojmem „detox“ představit?

Každý může detox propagovat trochu jinak, ale společným cílem je vždy očista těla od toxinů za současného minimálního energetického příjmu, často spojeného s konkrétním suplementem. Pojí se s vysazením většiny běžných potravin a omezuje se pouze na příjem ovoce a zeleniny, doplněný o onen „zázračný“ detoxikační přípravek.

Opravdu ho potřebujeme?

V běžném životě rozhodně NE. Naše tělo je totiž samo o sobě skvělým detoxikantem a je uzpůsobeno k tomu, aby si s toxiny ze stravy či životního prostředí poradilo samo. Náš detoxikační systém – konkrétně játra, ledviny, lymfatický systém, plíce, trávicí trakt a kůže totiž pracuje nepřetržitě, a s nějakými obyčejnými aditivy či barvivy v potravinách si poradí levou zadní.

Shozená kila jsou dočasná

Většina detoxikačních přípravků má diuretické (močopudné) a projímavé účinky. Ruku v ruce s nepřijímáním běžné stravy to má samozřejmě za následek odvodnění, vyprázdnění střev a pokles glykogenových zásob. Je logické, že zhubneme, ale okamžitě co najedeme na normální stravu to opět nabereme, a dost možná si i způsobíme nevratné zdravotní problémy. Nehubneme totiž pro zázračné detoxikační účinky nebo proto, že by „detox odblokoval toxiny zablokovaný proces spalování tuků“, ale prostě proto, že se dostaneme do obrovského kalorického deficitu. Deficit je sice základem každého ZDRAVÉHO HUBNUTÍ, ale vždy při něm respektujeme kalorickou potřebu tzv. bazálního metabolismu, nezbytnou pro pokrytí základních životních funkcí, a rozhodně není o hladovění. Což se o detoxikačních dietách opravdu říct nedá.

Proč mohou být nezdravé?

Detoxikace se snadno může stát kontraproduktivní, a místo podpory zdraví ho můžeme spíš poškodit. Typickým příkladem je rozhození střevního mikrobiomu, v krajních případech a dlouhodobějších detoxikačních kůrách pak i poruchy příjmu potravy. Mimo jiné detoxem blokujeme náš přirozený detoxikační systém, který ke své správné funkci potřebuje bílkoviny, resp. aminokyseliny z bílkovin. Své zdraví tedy nejlépe podpoříme tím, že budeme jíst zdravě a vyváženě celoročně, bez nárazových extrémních diet, které jsou pro náš organismus velkou zátěží.

Detox versus půst

Možná tě napadne, že půst je prosazovaný jako zdravý. Ano, vždy záleží na formě a délce trvání. Zatímco detox trvá i několik dní v kuse, půst je jako zdraví prospěšný prosazován spíše jako jednodenní záležitost, a i ti nejznámější propagátoři půstu zastávají maximální poměr půstových a jídelních dnů 2 : 5, případně střídání den půst / den běžná strava.

Ber prosím tento článek jako varování před extrémy, které jsou ale bohužel v dnešním době běžnou praxí. Žádné extrémy nejsou zdravé! Zkus se raději hýbat a místo hladovění si nech poradit s jídelníčkem 🙂

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů